Ceny w e-sklepach różnią się nawet o kilkaset procent

Ceny w e-sklepach różnią się nawet o kilkaset procent

Blisko 40 proc. pieniędzy przeznaczonych w tym roku na prezenty zostawimy w e-sklepach. Tymczasem różnice w cenach pojedynczych produktów sięgają nawet kilkuset procent - wynika z badania "Świąteczny barometr cenowy" przeprowadzonego przez Deloitte, Dealavo i Google.

Według autorów analizy "aż 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w tym roku w sklepach internetowych", bo w powszechnej opinii atutem "e-commerce są atrakcyjne ceny i promocje".

Tymczasem, jak pokazała analiza ofert 800 sklepów internetowych, "różnice w cenach pomiędzy nimi są naprawdę duże".

Badanie objęło dziesięć najpopularniejszych produktów świątecznych promowanych i wyszukiwanych w Google oraz w jednej z porównywarek cenowych. Wzięto pod uwagę kategorie takie jak: gry, konsole, drobne AGD, kosmetyki, książki, muzyka, perfumy, gry planszowe, słodycze, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki. Pogrupowano je w koszyki odpowiadające profilom zakupowym klientów.

Rozbieżności w cenach zależą od kategorii produktów. Przykładowo, tego samego dnia (28 listopada br.) woda perfumowana renomowanej marki w jednym ze sklepów internetowych kosztowała 134,89 zł, a w innym - 359 zł. Różnica wynosiła więc ponad 160 proc. W przypadku smartfonów jeden z najpopularniejszych kosztował w najtańszym sklepie 1240 zł, a w najdroższym - 2460 zł.

- Te rozbieżności w cenach pokazują, że producenci mają umiarkowany wpływ na to, jak kształtują się ceny ich produktów na rynku, szczególnie jeżeli chodzi o e-commerce - ocenia Mariusz Chmurzyński z Deloitte.

Z badania analizującego świąteczne zwyczaje Polaków wynika też, że w tym roku 23 proc. respondentów kupiło prezenty już w listopadzie, a 33 proc. wybierze się na zakupy w pierwszej połowie grudnia. - Paradoksalnie część konsumentów, licząc na wyprzedaże, decyduje się na zakup prezentów świątecznych zaraz po świętach i wręcza je w okresie noworocznym - zauważa Magdalena Jończak z Deloitte.

- Trzeba jednak pamiętać, że cena to nie wszystko. W przypadku sklepów internetowych i oferowanych przez nie produktów równie ważna jest szybkość i kompletność informacji o zamówieniu, koszty transportu, terminy i formy dostaw oraz subiektywna znajomość marki i jej renoma. Te wszystkie czynniki budujące tzw. customer experience powinny być brane pod uwagę przez klientów dokonujących przed świętami zakupów online - radzi Magdalena Jończak.