Firmowe zakupy w kosztach: limit na wydatki bez gotówki

Firmowe zakupy w kosztach: limit na wydatki bez gotówki

Firmowe zakupy będą mogły być opłacone gotówką tylko do kwoty 15 tys. zł.

Nowość dla przedsiębiorców. Od nowego roku transakcje powyżej 15 tys. zł powinny być opłacone z rachunku. Firma, która tego nie przestrzega, nie zaliczy wydatku do podatkowych kosztów.

Obecnie limit gotówkowych transakcji między firmami wynosi 15 tys. euro. Ale dokonanie zapłaty powyżej tej kwoty bez pośrednictwa rachunku nie skutkuje tym, że skarbówka kwestionuje rozliczenie podatkowych kosztów. Ministerstwo Finansów postanowiło to zmienić, argumentując, że zmniejszenie limitu i wprowadzenie sankcji pomoże w walce z szarą strefą.

Nowe regulacje zaczęły budzić wątpliwości jeszcze przed wejściem w życie. Obawiali się zwłaszcza przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z kontrahentami poprzez kompensaty i potrącenia. Kwestionowane bowiem mają być transakcje powyżej 15 tys. zł rozliczane „bez pośrednictwa rachunku płatniczego". Interpretując literalnie ten przepis, można dojść do wniosku, że potrącenia i kompensaty naruszają obowiązek zapłaty za pośrednictwem takiego rachunku. Mogłoby to podciąć skrzydła wielu firmom, które nie zawsze mają środki na koncie i w inny sposób rozliczają się z kontrahentami.

Co na to Ministerstwo Finansów? Zajmuje korzystne dla przedsiębiorców stanowisko. W odpowiedzi na pytanie „Rzeczpospolitej" podkreśliło, że nowe przepisy mówią o dokonywaniu płatności za pośrednictwem rachunku. Przy kompensacie nie mamy natomiast do czynienia z płatnością, mimo że dochodzi do uregulowania zobowiązania. Podobnie jest z wymianą barterową. Takie operacje będą mogły być rozliczone w kosztach.

Pozytywne dla firm są też interpretacje indywidualne. Ponieważ jednak chronią tylko pytających, warto, aby przedsiębiorcy, którzy przeprowadzają takie rozliczenia, wystąpili o własną.

Firmy zastanawiają się też, jak liczony będzie limit – czy należy sumować różne zakupy od jednego kontrahenta albo pozycje z faktury. Przepisy mówią, że kwota 15 tys. zł to jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności. Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" z 25 października br., wydaje się, że chodzi tu o jedno zdarzenie gospodarcze. Jeśli więc przedsiębiorca robi zakupy w różnym czasie i na podstawie różnych umów (nawet u tego samego kontrahenta), nie musi ich sumować. Inaczej będzie, jeśli kupi kilka produktów za jednym zamachem – jest to jedna transakcja. Jeśli jej wartość przekracza 15 tys. zł, musi być opłacona przez rachunek.

Przedsiębiorcy mieli też wątpliwości co do tzw. szybkich płatności internetowych, np. za pomocą PayPala, PayU. W odpowiedzi na pytanie „Rzeczpospolitej" Ministerstwo Finansów potwierdziło jednak, że korzystający z takich usług dokonują płatności „za pośrednictwem rachunku płatniczego", czyli zgodnie z nowymi przepisami.

Zdaniem Ministerstwa Finansów nowe regulacje mają dotyczyć ponad 2 mln firm.