Prezent na Walentynki: w miłości pieniądze nie grają roli?

Prezent na Walentynki: w miłości pieniądze nie grają roli?

Czy wybrankowie naszych serc mogą liczyć na prezent na Walentynki? Zdecydowanie tak. Dowodzi tego chociażby najnowsza odsłona Mastercard Love Index. Prezentowany corocznie wskaźnik potwierdza nie tylko to, że obdarowujemy najbliższe nam osoby, ale wskazuje również na rosnącą hojność zakochanych.

Mastercard Love Index to wskaźnik obliczany co roku w oparciu o transakcje dokonane kartami w dniach 11-14 lutego.

Jego najnowsza odsłona dowodzi, że na przestrzeni ostatnich trzech lat łączna kwota globalnych wydatków dokonywanych z okazji Dnia Zakochanych wzrosła o niemal połowę.

Wprawdzie w większości przypadków prezent na Walentynki kupujemy osobiście, ale cyfryzacja zaznacza swą obecność również w sferze sercowej. Mastercard Love Index wskazuje, że w okolicach Walentynek o 37% rośnie liczba transakcji dokonywanych online.

Jeśli komuś udało się właśnie zakrzyknąć " o matko, prezent na Walentynki, na śmierć zapomniałem/am!", to z pewnością nie będzie w tym odosobniony. Statystyki wyraźne bowiem dowodzą, że większości walentynkowych zakupów dokonujemy na ostatnią chwilę. Najczęściej jest to 13 lutego - w ciągu ostatnich trzech lat w tym dniu odnotowano na całym świecie 47,4 mln transakcji.

Prezent na Walentynki coraz częściej ma być świątecznym przeżyciem, a nie tylko wręczonym po przyjściu z pracy drobiazgiem. Dowodem na to są chociażby walentynkowe wydatki w restauracjach, które od 2014 roku zdołał wzrosnąć o przeszło 100%.

„Jakkolwiek sposób, w jaki zapewniamy ukochaną osobę o miłości, mógł zmienić się w ostatnich latach, to świętowanie Walentynek jest coraz popularniejsze. Badanie Mastercard Love Index obrazuje globalne trendy w tym zakresie, pokazując w jaki sposób świętujemy dzień zakochanych. Branży handlowo-usługowej natomiast nasz wskaźnik dostarcza cennych danych dotyczących walentynkowych wydatków” ― powiedział Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Na podstawie badań obejmujących zachowania konsumentów w ponad 200 krajach na całym świecie wyodrębniono kilka trendów. Jednym z najważniejszych jest wyraźna przewaga zakupów dokonywanych osobiście. Mimo, że obroty sklepów internetowych cały czas rosną, 95% walentynkowych prezentów jest wciąż kupowanych w sklepach stacjonarnych. Pod tym względem od globalnych tendencji odbiega Europa, gdzie 19% walentynkowych zakupów dokonuje się w sklepach online. Najwięcej Europejczycy wydają z okazji Walentynek na pobyty w hotelach (35%, wzrost o 50% w ciągu trzech lat). Z kolei najszybszy wzrost wydatków w Europie (o 67% w ciągu trzech lat) widać w kategorii posiłków w restauracjach.