Rośnie liczba klientów bankowości internetowej. Ubywa placówek

Rośnie liczba klientów bankowości internetowej. Ubywa placówek

Coraz więcej Polaków korzysta z bankowości elektronicznej. W bankach o profilu uniwersalnym, które odpowiedziały na naszą ankietę, aktywnych użytkowników bankowości internetowej jest już 14 mln. Z bankowości mobilnej korzysta 7,7 mln osób, z czego 3,5 mln robi to wyłącznie przez telefon.

Zobacz także:

Jak co kwartał zebraliśmy dane z banków na temat liczby użytkowników bankowości elektronicznej. Ankiety skierowaliśmy do banków o profilu uniwersalnym. Na koniec 2016 roku liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej w 19 ankietowanych przez nas instytucjach wynosiła już 31 mln. Oczywiście wartości tej nie można zestawiać jeden do jednego z liczbą ludności Polski, bo wielu klientów się dubluje.

Największym bankiem internetowym jest PKO BP

Najwięcej klientów posiadających dostęp do e-banku miał PKO BP wraz z Inteligo - 8,8 mln. Na drugim miejscu znalazł się mBank z Orange Finanse - 3,9 mln. Na trzecim miejscu uplasował się Pekao z 3,1 mln klientów posiadających dostęp do bankowości internetowej. Nie wszyscy klienci aktywnie korzystają z tego kanału obsługi. Aktywnych, czyli takich, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do konta przez internet, jest 14 mln.

Zobacz także:

Najwięcej aktywnych klientów ma PKO BP – 3,5 mln. mBank ma takich klientów blisko 2 mln. Trzecie miejsce należy do ING Banku Śląskiego, który ma 1,8 mln klientów logujących się co najmniej raz w miesiącu do ROR. W ciągu ostatniego roku najwięcej aktywnych klientów przybyło mBankowi – 247 tys. Na drugim miejscu znalazł się PKO BP – 170 tys., a na trzecim BGŻ BNP Paribas - 152 tys.

Rośnie liczba użytkowników bankowości mobilnej

Dynamicznie rośnie też liczba klientów, którzy do obsługi swojego rachunku wybierają telefon i bankowość mobilną. Na koniec 2016 roku liczba użytkowników bankowości mobilnej wynosiła już 7,7 mln osób. Są to osoby, które logują się regularnie do swojego ROR-u z poziomu urządzenia mobilnego. Liczba ta zawiera także tych klientów, którzy używają tabletu (urządzenia mobilnego) do zalogowania się do standardowego systemu bankowości internetowej.

Zobacz także:

Użytkowników korzystających wyłącznie z aplikacji instalowanych na telefonach jest mniej. Na ankietę odpowiedziało nam 15 banków. Łącznie mają 3,1 mln klientów korzystających wyłącznie z programów na smartfonach. W mBanku z aplikacji mobilnej korzysta 854 tys. spośród 1,3 mln klientów mobilnych. PKO BP podaje, że ma 1,6 mln aktywnych użytkowników bankowości mobilnej. Z aplikacji korzysta 638 tys. osób. W ING Banku Śląskim spośród miliona klientów mobilnych, aplikację ma 616 tys. osób. Podobnie jest w BZ WBK. Dwa duże banki odmówiły podania szczegółowych danych. To Pekao i Millennium. Najprawdopodobniej tam sytuacja wygląda tak samo. Można więc szacować, że z aplikacji natywnych korzysta łącznie nie więcej niż 3,5-3,7 mln osób.

Bankowość elektroniczna zabija placówki

Wraz ze wzrostem liczby użytkowników bankowości elektronicznej obserwujemy spadek liczby oddziałów bankowych. Z zebranych przez nas danych wynika, że w 2016 roku banki komercyjne zmniejszyły sieć oddziałów własnych o 800 placówek (nie licząc franszyzy). W tym samym czasie liczba etatów w bankach, które odesłały nam odpowiedzi, zmniejszyła się o 3000 osób.